Profil Tingkatan Mathematical Habits of Mind Peserta Didik dalam Penerapan Model Pembelajaran Means-Ends Analysis

Siti Imaniah, Iden Rainal Ihsan

Abstract


The backgroud of this research is the need for Mathematical Habits of Mind (MHM of  students to solve mathematic’s problems. The aim of this study is to find out the MHM level profile / criteria of students after implementation the Means Ends-Analysis learning model. This study uses qualitative approach. The method used is descriptive method. The subject of the research was the eighth grade students of Public Middle School in the city of Bandung. The instrument used is MHM questionnaire. The conclusion of this study is that the MHM level profile / criteria of students using MEA learning has a strong category

Full Text:

PDF

References


Hartini, T.I., & Lianti, M. (2015). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Means Ends Analysis (MEA) Terhadap Hasil Belajar Fisika. OMEGA Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika. 1(1), hlm. 20-22.

Ihsan, I. R. & Iskandar, R. S. F. (2015). Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing Tipe Minds, Suatu Alternatif Model Pembelajaran untuk Membiasakan Peserta Didik BelajarMatematika Secara Mandiri. Makalah disampaikan pada Sendikmad, Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia.

Isfiani, I.R. (2016). Profil Tingkatan Habits of Mind dan Kecemasan Kognitif dalam Mata Pelajaran Biologi Pada Siswa SMA di Kota Bandung. Jurnal Biodidaktika.11(2), 53-65.

Masni E.D. (2017). Asosiasi Kemampuan Pemecahan Masalah dan Mathematical Habits of Mind Peserta didik SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI. 20(1), 38-44.

Nurcahyo, N. (2014). Pendekatan Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Pengajuan Masalah Matematis Serta Habits of Mind Peserta Didik SMA. Tesis. Bandung: UPI.

Nurmaulita. (2014). Pembentukan Habits of Mind Peserta Didik Melalui Pembelajaran Salingtemas pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika .3(1), 53-59.

Pusat Bahasa. 2008. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Republik Indonesia. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Sekretariat Negara. Jakarta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Umar, W. (2017). Contructing Means Ends Analysis Introction to Improve Students’ Critical Thinking Ability and Mathematical Habits Of Mind Disposition. International Journal of Education and Reseach. 5 (2), 261-272.




DOI: https://doi.org/10.35194/ts.v1i2.433

DOI (PDF): https://doi.org/10.35194/ts.v1i2.433.g329

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

©All rights reserved 2018.  Triple S ISSN:2622-4739 (Online).


TRIPLE S INDEXED BY :