METHOD EFFECT RECIPROCAL TEACHING COMMUNICATION SKILLS OF STUDENTS MATHEMATICAL SMP

Eva Julia Fratama

Abstract


This study aims to determine the extent of the influence method Reciprocal Teaching of themathematical communication skills of students SMP. The method used in the study is an experiment, with the research design is pretest-posttest control group. The population in this study were all students of secondary schools in Cianjur, while the sample were students of class VIII SMPN 1 Cikalongkulon randomly selected class. The instrument of this research is the description test communication skills as much as 5 a matter of the problems we had in ujicobakanfirst. Based on the analysis of data obtained with a significance level of 0.05, on to the significance of 0.000  0.05 means that  rejected the conclusions that can be drawn dalah mathematical communication skills of students usingmethod Reciprocal Teaching is better than the mathematical communication skills using methods expository.


Full Text:

PDF

References


Ansari, B. I. (2009). Komunikasi Matematik Konsep dan Aplikasi. Banda Aceh: Pena.

Artianto, Y. (2013). Pengaruh Reciprocal Teaching Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP. Skripsi:STKIP Siliwangi Bandung: Tidak diterbitkan.

Endaeni, E. (2012). Meningkatkan Kemampuan penalaran matematik Sisiwa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching.Skripsi. STKIP Siliwangi Bandung: Tidak diterbitkan.

Hasanah, S. H. (2009). Pengaruh Model Pembelajaran Reciprocal Teaching pada Mata Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Hasil Belajar Sisiwa SMP. Skripsi. UPI Bandung: Tidak diterbitkan.

Hendriana, H. (2002). Meningkatkan Kemampuan Pengajuan dan Pemecahan Masalah Matematika dengan pembelajaran Berbalik. Tesis. PPS UPI Bandung: Tidak diterbitkan.

Hendriana , H. (2009). Pembelajaran dengan Pendekatan Metaphorical Thinking untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Menengah Pertama. Disertasi. SPS UPI Bandung: Tidak diterbitkan.

Hidayat, W. (2008). Pengaruh pembelajaran matematika melalui strategi think-talk-write (TTW) terhadap kemampuan komunikasi mtk siswa SMP (Penelitian Eksperimen di kelas VIII SMP Negeri 5 Cimahi. Skripsi Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi Bandung: Tidak diterbitkan.

Kusmilik, Y. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Dilengkapi Drill Soal untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP. Skripsi.STKIP Siliwangi Bandung: Tidak diterbitkan.

Maemunah. (2013). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Negeri di Cimahi Selatan Melalui Pendekatan Problem Based Learning. Skripsi. STKIP Siliwangi Bandung: Tidak diterbitkan.

NCTM. (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA : NCTM.

Ruseffendi, E. T. (2006). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya Dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Ruseffendi, E. T. (2010). Dasar-Dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Non-Eksakta Lainnya. Bandung: Tarsito.

Rohaeti, E, E. (2003). Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Metode Improve untuk Meningkatkan Pemahaman dan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama. Bandung: PPS Tesis UPI. Tidak diterbitkan.

Sudratajat, R, T. (2006). Model Reciprocal Teaching dalam pembelajaran Menulis. Bandung: PPS Tesis UPI. Tidak diterbitkan

Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivisme. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.




DOI: https://doi.org/10.35194/jp.v7i1.292

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 PRISMA

Prisma Indexing : 

   

Creative Commons License
PRISMA by UNIVERSITAS SURYAKANCANA is licensed under a This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at https://jurnal.unsur.ac.id/prisma.