SIGNIFIKANSI PERDAGANGAN DAN UANG SEBAGAI MEDIA TRANSAKSI DALAM KONTEKS KEBIJAKAN MONETER PADA MASA SEBELUM DAN AWAL PEMERINTAHAN ISLAM

Irpan Jamil

Abstract


ABSTRAK

Permasalahan ekonomi yang di hadapi umat manusia sama tuanya dengan usia keberadaan manusia di muka bumi ini. Masalah utama dalam penelitian ini adalah  kebijakan moneter seperti apa yang diterapkan pada masa sebelum dan awal pemerintahan Islam kaitannya dengan perdagangan dan uang sebagai aktivitas dan media transaksi pada saat itu.Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis signifikansi perdagangan dan uang sebagai media transaksi yang dipakai  serta kondisi yang melatarbelakanginya dan dinamika yang tejadi pada saat itu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode analisis deskriftif dengan pendekatan  aspek historis. Hasil dan temuan dalam penelitian ini menunjukkan bahwa hubungan internasional perdagangan mempunyai peran yang strategis terutama dengan dijadikannya Mekkah sebagai pusat perdaganga internasional. Temuan dalam penelitian ini juga menunjukkan bahwa produk, mata uang yang digunakan cukup memberikan kejelasan bahwa Mekkah sudah menjadi tempat “perbankanâ€

ABSTRACK

The economic problems faced by mankind are as old as the age of human existence on this earth. The main problem in this study is what kind of monetary policy was applied in the period before and the beginning of Islamic rule in relation to trade and money as an activity and transaction medium at that time. behind it and the dynamics that occurred at that time. The method used in this research is descriptive analysis method with historical aspect approach. The results and findings in this study indicate that international trade relations have a strategic role, especially by making Mecca a center for international trade. The findings in this study also show that the product, the currency used is sufficient to provide clarity that Mecca has become a place of "banking".


Keywords


Ilaf;Al-Haram;Principal outlet;suftaja

References


Referensi

Abdullah Alwi Haji Hassan, 1994, Sales and Contracs in Early Islamic Commercial Law, IRI (Internasional Islamic University)

Adiwarman A. Karim, 2002, Ekonomi Islam Suatu Kajian Kontemporer, Gema Insani Press, Jakarta

Hasanuz Zaman, 2001,The Economic Functions of the Early Islamic State, International Islamic Publishers.

Mahmood Ibrahim, 1990 Merchant Capital and Islam, Austin : University of Texas.

M. Daud Bakar, 2004, Contract in Islamic Commercial and Their Application in Modern Islamic Financial System, Kuala Lumpur.

M. Umer Chapra, 2001, The Future of Economics an Islamic Perspective, Shariah Economics and Banking Institute, Jakarta.

S.E. Rayner, 2001, The Theory of Contract In Islamic Law, Graham and Trootman , London.




DOI: https://doi.org/10.35194/ajaki.v1i1.1653

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Aksyana : Jurnal Study Akuntansi Syariah INDEXED BY :

 Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.