Portrait of Junior High School Students’ Motivation in Learning Geometry
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF(BAHASA INGGRIS)References
Abi, A. M. (2016). Integrasi Etnomatematika Dalam Kurikulum Matematika Sekolah. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1), 1–6. https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i1.75
Akkaya, S., & Polat, K. (2022). An Investigation of the Relationship between the Parents’ Math Literacy Self-Efficacy and Their Math Anxieties. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 17(2), 246–265. https://doi.org/10.29329/epasr.2022.442.11
Andriani, R., & Rasto. (2019). Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80–86. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Angraini, P., & Suparman. (2020). Analisis Kebutuhan: Problematika Geometri pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Pundong. Science, Technology, Engineering, Economics, Education, and Mathematics, 1(1), 118-122.
Annisa, Amir, Z., & Vebrianto, R. (2021). Problematika Pembelajaran Matematika di SD Muhammadiyah Kampa Full Day School. El-Ibtidaiy:Journal of Primary Education, 4(1), 95–105. https://doi.org/10.24014/ejpe.v4i1.11655
Clements, D. H., & Sarama, J. (2011). Early Childhood Teacher Education: The Case of Geometry. Journal of Mathematics Teacher Education, 14(2), 133–148. https://doi.org/10.1007/s10857-011-9173-0
Destiana, O., Sumarni, S., & Adiastuti, N. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang Sisi Datar dengan Pendekatan Kontruktivisme Berbasis Kemampuan Penalaran Matematis. Mathline : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 128–145. https://doi.org/10.31943/mathline.v5i2.152
Dhea, C. A. R. (2019). Analisis Motivasi Belajar Matematika Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika di Universitas Muhammadiyah Malang. Universitas Muhammadiyah Malang.
Fauzi, I., & Arisetyawan, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Geometri di Sekolah Dasar. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 27–35. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.20726
Hardianti, D. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Geometri Siswa KAM Tinggi dengan Model Process-Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL). HIPOTENUSA: Journal of Research Mathematics Education, 1(1), 53–65.
Hasanah, F. D. A., Sukoriyanto, S., & Sulandra, I. M. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Memecahkan Masalah Geometri Berdasarkan Kriteria Ennis. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 219-229. https://doi.org/10.25273/jipm.v10i2.8657
Lin, M. H., Chen, H. C., & Liu, K. S. (2017). A Study of The Effects of Digital Learning on Learning Motivation and Learning Outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 3553–3564. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00744a
Monika, M., & Adman, A. (2017). Peran Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 110–117.
Palupi, R. (2014). Hubungan antara Motivasi Belajar dan Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru dalam Mengelola Kegiatan Belajar dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII di SMPN 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 157-170.
Pintrich, P. R., & Others. (1991). A Manual for The Use of The Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2547.6968
Puspitasari, D. B. (2013). Hubungan antara Persepsi Terhadap Iklim Kelas dengan Motivasi Belajar Siswa SMP Negeri 1 Bancak. Empathy: Jurnal Fakultas Psikologi, 1(1).
Sanjaya, A. I., & Pratama, S. R. R. (2021). Problematika Guru dalam Meningkatkan Aktivitas Siswa di Kelas pada Pembelajaran Matematika. Aritmatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 47–56.
Sardiman, A. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT. Rajawali Grafindo Persada.
Sardiman, A. (2016). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali.
Sarinah, & Mardalena. (2017). Pengantar Manajemen. Deepublish.
Septian, A. (2022). Student’s Mathematical Connection Ability through Geogebra Assisted Project-Based Learning Model. Jurnal Elemen, 8(1), 89–98. https://doi.org/10.29408/jel.v8i1.4323
Septian, A., Inayah, S., & Monika Putri, M. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa melalui Model Pembelajaran Flipped Classroom. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 2787–2798.
Sofyana, A. U. (2013). Profil Keterampilan Geometri Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Geometri Berdasarkan Level Perkembangan Berfikir Van Hiele. MATHEdunesa, 2(1), 1–8.
Sumarni, S., & Prayitno, A. T. (2016). Kemampuan Visual-Spatial Thinking Dalam Geometri Ruang Mahasiswa Universitas Kuningan. JES-MAT (Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika), 2(2), 81-100. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v2i2.349
Suren, N., & Ali Kandemir, M. (2020). The Effects of Mathematics Anxiety and Motivation on Students’ Mathematics Achievement. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 8(3), 190–218. https://doi.org/10.46328/IJEMST.V8I3.926
Uno, H. B. (2020). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara.
Vivin, Marpaung, W., & Manurung, Y. S. (2019). Kecemasan dan Motivasi Belajar. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 8(2), 240–257. https://doi.org/10.30996/persona.v8i2.2276
Winarni, M., Anjariah, S., & Romas, M. Z. (2016). Motivasi Belajar Ditinjau dari Dukungan Sosial Orang Tua Siswa SMA. Jurnal Psikologi, 2(1)
DOI: https://doi.org/10.35194/jp.v12i1.2734
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 PRISMA
Prisma Indexing :Â
PRISMA by UNIVERSITAS SURYAKANCANA is licensed under a This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at https://jurnal.unsur.ac.id/prisma.