Pengembangan Buku Matematika Berbasis Multiple Intelligences pada Sekolah Berdampak Merdeka Belajar Kampus Merdeka

Ely Syafitri, Elfira Rahmadani

Abstract


The purpose of this research is to produce a math book based on multiple intelligences that meets the criteria of being valid, practical, and effective. The development model applied is the Plomp model, consisting of the initial research, development, and assessment phases. Data analysis of validity and practicality was carried out by converting quantitative data in the form of assessment scores into qualitative data on a scale of five. Effectiveness data analysis based on test results was carried out by determining the percentage of student learning completeness and for the results of questionnaires and attitude observations carried out by determining the percentage of students in each category. Based on the validation results, the developed math book has a valid category. The test results show that the developed math book has a practical and effective category. Mathematics books reached the very practical category for teacher assessment and the practical category for the results of observing the implementation of the learning process and student assessment. Mathematics books also achieved the effective category based on the results of the competency test and multiple intelligences questionnaire.

Keywords


Development; Mathematic’s Book; Multiple Intelligences; Curiculum 2013

References


Anggraini, L., & Nurtamam, M. E. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika Berbasis Multiple Inteeligences Berbantuan Media Bonsangkar terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Operasi Hitung Pecahan.

Anjarsari, W., Suchie, S., & Komaludin, D. (2021). Implementasi Pembelajaran Online Berbasis Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. PRISMA, 10(2), 255–263. https://doi.org/10.35194/jp.v10i2.1639

Arianatasari, A., & Hakim, L. (2018). Penerapan desain model plomp pada pengembangan buku teks berbasis guided inquiry. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 6(1).

Ashifa, R., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Strategi Pembangunan Karakter Bangsa Di Era Globalisasi. Academy of Education Journal, 12(2), 215–226. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.682

Basri, I. Y., Faiza, D., Nasir, M., & Nasrun, N. (2019). Implementasi pembelajaran berbasis produk dalam rangka menyiapkan lulusan SMK menjadi wirausahawan muda. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 43–52.

Fitria, M., Kartasasmita, B., & Supianti, I. I. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa yang Menggunakan Model Pembelajaran Reciprolcal Teaching. Jurnal Prisma, 8(2), 124–134.

Harefa, E. T. A. (2019). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dan Berpikir Positif Dengan Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Pada Mahasiswa. Universitas Mercu Buana Yogyakarta.

Heryani, Y., & Setialesmana, D. (2017). Penggunaan Model Discovery Learning terhadap Peningkatkan Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematik. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 43–52.

Hikmah, S. N. (2021). Hubungan kecerdasan numerik dan minat belajar terhadap kemampuan penalaran matematis siswa smp. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 33–39.

Hindun, I., Wahyuni, S., Mashuri, M., Nurwidodo, N., Miharja, F. J., & Husamah, H. (2020). Upaya peningkatan kualitas pembelajaran IPA di MTs Muhammadiyah 1 Malang. Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPA Di MTs Muhammadiyah 1 Malang, 9(1), 56–65.

Junedi, B., & Sari, E. P. (2020). Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Kelas XI MIPA SMA. Prisma, 9(1), 87. https://doi.org/10.35194/jp.v9i1.915

Khotimah, K. (2019). Pengaruh Kompetensi Inti PAI (Sikap Spiritual, Sikap Sosial, Pengetahuan, Dan Ketrampilan) Terhadap Life Skill Siswa di SMP Islam Se-Kecamatan Kedungwaru Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2017/2018. IAIN Tulungagung.

Makhrus, M., Harjono, A., Syukur, A., Bahri, S., & Muntari, M. (2019). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) terhadap Kesiapan Guru sebagai “Role Model†Keterampilan abad 21 pada Pembelajaran IPA SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1).

Mujahadah, I., Alman, A., & Triono, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik untuk Meningkatkan Hasil dan Minat Belajar Matematika Peserta Didik Kelas III SD Muhammadiyah Malawili. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(1), 8–15.

Muslimah, I., & Satwika, Y. W. (2019). Hubungan antara optimisme dengan adversity quotient pada siswa kelas XI SMA Negeri 2 Pare. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 6(1).

Ramadhanti, M., Sumantri, M. S., & Edwita, E. (2018). Pembelajaran Sentra dalam Membangun Kecerdasan Jamak di Sekolah Dasar. Journal of Elementary School (JOES), 1(1), 9–21.

Rohmah, W. N., Septian, A., & Inayah, S. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Materi Bangun Ruang Ditinjau Gaya Kognitif Siswa Menengah Pertama. PRISMA. https://doi.org/10.35194/jp.v9i2.1043

Septian, A., Suwarman, R. F., Monariska, E., & Sugiarni, R. (2020). Somatic, auditory, visualization, intellectually learning assisted by GeoGebra to improve student’s mathematical representation skills. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1657/1/012023

Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar Di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17.

Suryani, N. A., & Haryono, M. (2018). Improvement of the Logical Intelligence Through Media Kolak (Collage Numbers) Based on Local Wisdom on Early Childhood. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 255–261.

Syarifah, S. (2019). Konsep kecerdasan majemuk howard gardner. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 2(2), 176–197.

Tafti, M. A., Heidarzadeh, M., & Khademi, M. (2014). A comparison of multiple intelligences profile of students with and without learning disabilities. International Journal of Applied Psychology, 4(3), 121–125.

Tanjung, H. S. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Budaya Aceh Berorientasi Kkni Di Sma Se-Aceh Barat. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(1).

Yaumil, S. S., Yuhana, Y., & Rafianti, I. (2020). Post Solution Posing dengan Cooperative Tipe Berkirim Salam dan Soal terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. PRISMA, 9(1), 77–86. https://doi.org/10.35194/jp.v9i1.922




DOI: https://doi.org/10.35194/jp.v11i2.2636

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 PRISMA

Prisma Indexing : 

   

Creative Commons License
PRISMA by UNIVERSITAS SURYAKANCANA is licensed under a This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Based on a work at https://jurnal.unsur.ac.id/prisma.