ARTICULATE STORYLINE BASED E-MODULE ON FACIAL MAKEUP MATERIALS

Annisa Etika Rani, Titin Supiani, Z.E. Ferdi Fauzan Putra

Abstract


This research was conducted at Cosmetology Education Universitas Negeri Jakarta. The research aim to determine the properness of  developing product, the Geriatric Makeup Electronic Module. The type of  research is Research and Development (R&D) using ADDIE development  model. In the ADDIE development model, there are 5 stage that must be passed  by the researcher: (1)Analysis, (2)Design, (3)Development, (4)Implementation,  (5)Evaluation. In the evaluation phase, the researcher do the product validation  on an expert and collage students. Validation conducted by material expert,  media expert, a linguist, and collage students of Cosmetology Education there  are 35 students who get matter of geriatric makeup. The research result show  Learning Geriatric Makeup Electronic Module has been worthy to serve as media  learning of Makeup Courses. This is supported by material expert evaluation  result 91%, with media expert result 88,8%, with linguist result 96%, result of  small group 82,5%, and 94,3% with field test. This Geriatric Makeup Electronic  Module can be a practical learning for Makeup Courses, Cosmetology Education,  Universitas Negeri Jakarta. Furthermore, it is hoped that the development of  learning media can be better and more perfect than before both in terms of function, visuals, and others.


Full Text:

PDF 98-105

References


Akhiruddin, Sujarwo, Atmowardoyo, H., & Nurhikmah. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Makassar: CV. Cahaya Bintang Cemerlang.

Andiyanto, & Karim, A. I. (2015). The Make Over Rahasia Rias Wajah Sempurna. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Arikunto, S., & Jabar, C. S. (2018). Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Teoretis Praktis Bagi Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara. Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan

Kompetensi Pedagogis. Sulawesi Selatan: CV Kaaffah Learning Center. Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan Modul Elektorik (E-Modul) Interaktif Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 182.

Kusantati, H. (2008). Tata Kecantikan Kulit Untuk Sekolah Menengah Kejuruan Jilid 3. Jakarta: Direktorat Pembilaan Sekolah Menengah Kejuruan.

Kusumadewi. (2002). Perawatan dan Tata Rias Wajah Wanita Usia 40+. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Maharchika, A. A., Suarni, N. K., & Gunamantha, I. M. (2021). Pengembangan Modul Eektronik (E-Modul) Berbasis Flipbook Maker Untuk Subtema Pekerjaan Di Sekitarku Kelas IV SD/MI. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 167.

Maheswari , K., Megasari, D. S., Wilujeng, B. Y., & Puspitorini, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Teknik Jahit Bulu Mata dan Pemasangan Skot Mata Pada Kompetensi Dasar Rias Wajah Geriatri. Jurnal Tata Rias, 156.

Prasetya, I. G., Wirawan, I. M., & Sindu, I. G. (2017). Pengembangan E-Modul Pada Mata Pelajaran Pemodelan Perangkat Lunak Kelas XI Dengan Model Problem Based Learning Di SMK Negeri 2 Tabanan. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 98.

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.

Pratama, R. A. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline 2 Pada Materi Menggambar Grafik Fungsi di SMP Patra Dharma 2 Balikpapan. DIMENSI, 22. Romayanti, C., Sundaryono, A., & Handayani, D. (2020). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis Kemampuan Berpikir Kreatif Dengan Menggunakan Kvisoft Flipbook Maker. ALOTROP, Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia, 52.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembngan Research and Development. Yogyakarta: ALFABETA.

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia. Tarigan, I. P., Siagian, S., & Sitompul, H. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Dasar Tata Rias Berbasis Metakognisi Pada Jurusan Pendidikan Kesejahteraan Keluarga (PKK). Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pendidikan, 157.

Wulansari, E. W., Kantun, S., & Suharso, P. (2018). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Ekonomi Materi Pasar Modal Untuk Siswa Kelas XI IPS MAN 1 Jember Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, 2.

Yaumi, M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: KENCANA.




DOI: https://doi.org/10.35194/cp.v0i0.2979

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
 
 
Proceedings International Conference On Education Of Suryakancana
 
Jl. Pasir Gede Raya - Cianjur 43216
Telp : 0263 283579
Fax : 0263 261383