DEVELOPMENT OF YOUTUBE APPLICATION-BASED MATHEMATICS LEARNING MEDIA ON QUADRATIC EQUATION MATERIAL

Sucianah Indah Sari, Ari Septian, Erma Monariska

Abstract


This R&D (Research and Development) research is motivated by the not optimal learning process using learning media in the subject of quadratic equations, namely limited interesting learning media, and a monotonous learning process, so that students do not understand the material being taught. This research is intended to develop video media using YouTube applications that are valid and practical. Product development uses the ADDIE model, which has five stages: Analyze, Design, Implement, and Evaluate. The research was conducted at SMP Negeri 2 Bojongpicung with 26 class X students as research subjects and as many as 6 experts who work as lecturers and teachers to provide values about learning media validation with research instruments including media validation sheets and material validation sheets. The questionnaire technique was used to obtain data in the form of expert validation questionnaires and user validation. Based on the results of validation conducted by material and media experts, the percentage results were 83% and 90% with valid criteria. Then the results of the field trial obtained a percentage of 99.12% with very practical criteria, it can be concluded that the YouTube application-based math learning media on quadratic equation material meets the valid and practical categories so that it can be used in learning activities.

Full Text:

PDF 22-32 PDF 22-32

References


Agustin, M. (2020). Implementasi Teknologi Pendidikan Berbasis Digital Dalam Peningkatan Minat dan Prestasi Belajar Siswa: (Studi Kasus Pada Start-Up Bimbingan Belajar Dalam Jaringan Ruang Guru di Kota Yogyakarta), 103.

Aledya, V. (2019). Pada Siswa. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa, 2(May), 0–7.

Cotet, G. B., Carutasu, N. L., & Chiscop, F. (2020). education sciences Educational Perspective. Education Science, 10.

Hamdani, A., & Sadrina, N. (2020). Classification of Student Errors in Solving the Quadratic Equation and Quadratic Function in Class Ix Smp Juara Pekanbaru. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 2(2), 33–40.

Iii, B. A. B. (2016). Pengertian Strategi penelitian.

Itiarani. (2019). Penggunaan Video Dari YouTube Sebagai Media Dalam Pembelajaran Agama Islam Di Kelas VIII SMP Negeri 20 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung). 3, 1–116

Siregar, R. K. D., & Fitriawan, R. A. (2018). Analisis Kualitas Website Ruangguru. com Menggunakan Metode Webqual 4.0 Dan Ipa (importance Performance Analysis). eProceedings of Management, 5(1). Vol, 5(1), 1201–1208.

Khairunnisa, G. F., & Ilmi, Y. I. N. (2020). Media Pembelajaran Matematika Konkret Versus Digital: Systematic Literature Review di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Tadris Matematika, 3(2), 131–140.

Kusnandi, K. (2019). Mengartikulasikan Perencanaan Pendidikan Di Era Digital. Progress in Retinal and Eye Research, 561(3), S2–S3. .

Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, (March), 1–16.

Nainggolan, A. C. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Youtube Berbantuan Aplikasi Kinemaster. Journal of Chemical Information and Modeling, 57(1), 254–265.

Nur, R. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Pembelajaran Matematika Di Mts Swasta Aisyiyah Sumatera Utara (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara). 6(1), 1-8.

Nurfadhillah, S., Wahidah, A. R., Rahmah, G., Ramdhan, F., & Maharani, S. C. (2021). Penggunaan Media dalam Pembelajaran Matematika dan Manfaatnya di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. EDISI, 3(2), 289-298.

Pribowo, S. F. P. (2018). Pengembangan Instrumen Validasi Media Berbasis Lingkungan Sekitar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 18(1), 1–12.

Putri, S. M. (2019). Identifikasi Kesalahan Siswa Berdasarkan Newman Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Persamaan Kuadrat Tingkat Sekolah Menengah Pertama. JURNAL SILOGISME : Kajian Ilmu Matematika Dan

Rahmi, M. N., & Samsudi, M. A. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sesuai dengan karakteristik Gaya Belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 355–363.

Shintia Yudela, Aan Putra, L. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis YouTube Pada Materi Perbandingan Trigonometri. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(6), 526–539.

Sianturi, B. S., & Dongoran, J. (2019). Pengembangan Buku Ajar Inovatif Ipa Terpadu Berbasis Inkuiri Terbimbing Sesuai Kurikulum 2013 Di Smp Se-Kabupaten Tapanuli Tengah. Jurnal Darma Agung, 27(3), 1111.

Sofyan, A. (2022). Pengembangan Video Tutorial Materi SPLDV Melalui YouTube Dalam Meningkatkan Komunikasi Matematika Di Kelas VIII.5 SMPN 3 Parepare. Braz Dent J., 33(1), 1–12.

Sulistiani dkk. (2021). Pendampingan Dan Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dan Video Editing Di Smkn 7 Bandar Lampung. Journal of Technology and Social for Community Service (JTSCS), 2(2), 160–166.

Utomo, A. T. (2019). Pemanfaatan Konten Vlog Tutorial Daunnet Films-Anjas Maradita Di Youtube Bagi Komunitas Rolltime Video (Studi Deskriptif Mengenai Pemanfaatan Konten Vlog Tutorial Daunnet Films-Anjas Maradita Di Youtube Bagi Komunitas Rolltime Video), 1–23.

Wicaksono, K. A. D., Handayanto, A., & Happy, N. (2020). Pengembangan E-Modul Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual Berbantu Media Powerpoint untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Program Linear. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(6), 461–466.

Yulianto, D. (2022). Pengembangan Media Flipbook Interaktif dalam PMRI Berbasis YouTube Untuk Meningkatkan Daya Tarik Terhadao Siswa.Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7, 193–209.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.